Kjære NATO-motstandere og kamerater,
NATO-land står for 57% av verdens militære forbruk. Dette vil øke drastisk med NATOs krav om at medlemslandene må bruke 5% av bruttonasjonalproduktet på opprustning.
Velferden ofres. Som NATOs tidligere generalsekretær, nå finansminister, Jens Stoltenberg, sier: «For hver milliard som brukes ekstra på forsvar, er det én milliard mindre til andre gode formål som helse, utdanning eller samferdsel.»
Norge har vært medlem av NATO siden 1949. Dette har gjort oss til en av USAs lydigste vasallstater.
Etter Trump 2.0 er det stor uro rundt Europas avhengighet av USA. Vi kan få et mer fragmentert NATO. Samtidig er det slik at det militære samarbeidet med USA fortsetter – og på mange områder styrkes. Spesielt i Norden.
Det så vi blant annet gjennom NATO-øvelsen Cold Response tidligere i år, med 32 000 soldater fra 14 land, ledet av USA og Norge. Dette viser et viktig poeng: Selv om den politiske retorikken kan variere, fortsetter den militære integrasjonen i høyt tempo.
Et av de tydeligste uttrykkene for dette er basepolitikken. Norden har nå 47 USA baser – og vi fikk nettopp informasjon om at USA ønsker tre til – denne gangen på sør-Grønland.
Norge har 12 USA-baser gjennom SDCA-avtalen. Formelt er dette en bilateral avtale, men i praksis er den integrert i NATOs strategi for nordområdene.
Norge har fått rollen som en maritim frontlinjestat for NATO og USA. Det handler ikke om å forsvare norske lokalsamfunn – men om å sikre NATOs og USAs strategiske kontroll over Arktis, i konfrontasjon med Russland og Kina.
Øvelser handler om mottak og samvirke med USA og andre allierte – ikke minst forflytninger av troppestyrker inn i Sverige og Finland.
Parallelt med dette har Norge inngått omfattende bilaterale militære avtaler med Tyskland, Storbritannia og EU. Fregattavtalen og F-35 avtalen med Storbritannia betyr omfattende deling av mannskap og materiell. Norge er blitt en “premium partner” for et Tyskland som igjen vil bygge Europas mektigste hær. Alt innen NATO rammeverket.
Andøya i Nord-Norge utvikles nå til en sentral base for langtrekkende droner og rombasert overvåkning. Det øves på krig på Andøya – sist i begynnelsen av mai med 2.500 soldater. Denne øvelsen ble ledet av tyske offiserer.
Alt dette gjør ikke Norge tryggere. Det undergraver vår suverenitet og gjør Norge til et krigsmål. Det samme gjelder for Sverige.
Dette skjer uten offentlig debatt om hva slags suverenitet vi faktisk gir fra oss.
Sikkerhet skapes ikke gjennom flere baser, flere våpen og aggressiv krigsretorikk.
Sikkerhet skapes gjennom diplomati, nedrustning, internasjonalt samarbeid og et samfunn som prioriterer mennesker framfor militarisering.
Derfor trenger vi en sterk nordisk motstand mot NATO-baser, atomvåpen og opprustning – og en ny debatt om alliansefrihet, avspenning og fredspolitikk i Norden.
USA basene ut!
Nei til atomvåpen!
NATO ut av Norden!
